Stora Rudalid

Stora Rudalid för barn mellan 3 och 5 år

Barnens Hus – En inspirerande montessorimiljö

Vad är Barnens Hus?

På Rudalid erbjuder vi en inspirerande och trygg montessorimiljö för barn i åldern 2,5 till 6 år, baserad på Dr. Maria Montessoris vision om Casa Dei BambiniBarnens Hus. Här får barnen möjlighet att utforska och utvecklas i en miljö som skiljer sig från traditionell skolundervisning genom sin respekt för barnets egen utvecklingsrytm och naturliga nyfikenhet.

I Barnens Hus bygger barnet sin personlighet och självständighet genom att öva på viktiga fysiska, mentala, sociala och emotionella färdigheter. De lär sig att samarbeta, kommunicera och visa respekt för sig själva och sin omgivning.

En miljö där barnen kan växa

På Rudalid skapar vi en omsorgsfullt förberedd miljö som ger barnen

  • engagerande aktiviteter och material som stimulerar intellektet och fördjupar förståelsen för världen.
  • självständighet och ansvarstagande, vilket stärker barnens självkänsla och sociala medvetenhet.
  • frihet att utforska och utvecklas, vilket gör lärandet meningsfullt och roligt.
  • en social och kommunikativ grund genom samarbete i åldersblandade grupper.

Stora Rudalid – En lärande gemenskap

På förmiddagarna råder full aktivitet i det soliga klassrummet på Stora Rudalid. Här arbetar barnen med montessorimaterial inom matematik, geografi, naturvetenskap, universum samt läsning och skrivning.

På verandan tränar barnen på praktiskt liv, där de utvecklar självständighet genom vardagliga sysslor medan. I den ljusa ateljén, med fönster mot öster, finns stafflier, färger och allt som behövs för skapande verksamhet.

Stora Rudalid går 24 barn, från knappt tre år till det år de fyller sex. Här leds arbetet av två legitimerade förskollärare med montessoriutbildning, en montessoripedagog och en montessoriassistent.

En dag på Stora Rudalid

Barnen arbetar inomhus med montessorimaterial eller i ateljén med skapande verksamhet. De väljer fritt vad de vill göra, och pedagogerna väcker deras lust till lärande och kreativitet.

Förmiddag

Samling där barn och pedagoger sjunger, diskuterar aktuella ämnen och deltar i rörelselekar.

11.00

Bordsvärdarna välkomnar sina vänner till lunch.

11.30

Barnen vistas utomhus, där de leker fritt eller deltar i pedagogledda aktiviteter.

Eftermiddag

Äts utomhus, eller vid dåligt väder i vår mysiga kåta.

Mellanmål

Efter en dag fylld av lärande, lek och gemenskap är det dags för barnen att säga hej då och bege sig hem. Vi ses imorgon för nya upptäckter!

Dags att åka hem

Utflyktsdag – En eftermiddag i veckan utforskar barnen närområdet.

De fem områdena på Stora Rudalid

Montessoripedagogiken bygger på fem huvudsakliga lärandeområden:

Praktiskt liv

Dessa aktiviteter är hämtade från barnets vardag och fungerar som en brygga mellan hemmet och skolan. De hjälper barnet att anpassa sig till en barnvänlig miljö där möbler och redskap är anpassade till deras storlek.

Till och med dagens rytm i skolan efterliknar det naturliga familjelivet – tid för arbete, måltider och vila.

Genom praktiskt liv-aktiviteter övar barnet sina rörelser, både grov- och finmotorik, genom aktiviteter med ökande svårighetsgrad.

Sensoriskt material

Det sensoriska materialet är en central del av montessoripedagogiken och svarar mot barnets naturliga drivkraft att förstå världen genom sina sinnen.

Dessa material representerar abstrakta begrepp som storlek, volym, tonhöjd, beröring, smak och lukt.

Kultur och naturvetenskap

Människan är en naturlig upptäckare. Genom att utforska och interagera med sin omgivning har vi byggt civilisationer. På Stora Rudalid hjälper vi barn att klassificera och organisera det de upplever, genom material inom:

Historia och tid – genom samtal, berättelser, biografier och konsthistoriska studier

Botanik – kort och material med växternas namn, praktiska aktiviteter som blomsterarrangemang, sådd och växtvård

Zoologi – djurklassificering, pussel och studier av insekter med förstoringsglas

Geografi – pusselkartor, flaggor, land- och vattenformationer samt kulturstudier av mat, kläder och traditioner från olika delar av världen

Dessutom får barnen prova på enkla naturvetenskapliga experiment för att förstå fenomen som gravitation, magnetism och ljus.

Språk

Det talade språket är den första och mest grundläggande delen av Montessoris språkprogram. När barnet kommer till Stora Rudalid vid 2,5 års ålder har det redan absorberat sitt modersmål och dess struktur.

Med vårt omfattande program i både talat och skrivet språk bygger barnet vidare på sitt ordförråd och sina språkliga färdigheter. Montessoripedagogiken närmar sig språkinlärning på ett fonetiskt sätt, där vi successivt fokuserar på:

Skrivande och läsande – När barnets ordförråd växer börjar det skriva genom att sammanfoga bokstävernas ljud och forma ord.

Bokstavsljud och ord – Barnen hör och absorberar ljud genom sånger, dikter, gåtor, ramsor och berättelser.

Ljudsymboler – De introduceras till att varje ljud de hör motsvarar en symbol – en bokstav i alfabetet.

Matematik

Stora Rudalid upplever barnen matematik som en naturlig del av vardagen. Redan de första materialen inom praktiskt liv svarar mot människans inneboende matematiska sinne – vår naturliga tendens att räkna, uppskatta, jämföra, klassificera och dra logiska slutsatser.

Matematikaktiviteterna introducerar abstrakta begrepp på ett konkret och engagerande sätt. Barnen får utforska matematiska funktioner som addition, subtraktion, multiplikation och division, samt förstå decimalsystemet, bråk, räkning och begreppet oändlighet. Genom dessa material får de en djupare förståelse och uppskattning av matematikens roll i världen.

En trygg start på livslångt lärande
På Stora Rudalid får barnen en stark grund för sitt fortsatta lärande – med självständighet, nyfikenhet och en kärlek till kunskap.