Montessoripedagogiken
på Rudalid

Varje barn föds med en inre drivkraft att utforska, förstå och bemästra sin omvärld. I montessoripedagogiken ser vi barnet som en aktiv upptäckare, där lärandet sker genom egna erfarenheter och en djupgående inre motivation. Den italienska läkaren och pedagogen Maria Montessori (1870–1952) identifierade gemensamma utvecklingsmönster hos barn världen över och upptäckte att lärande sker i naturliga faser, kallade sensitiva perioder. Under dessa perioder är barnet särskilt mottagligt för att utveckla specifika färdigheter – såsom språk, rörelse, matematiskt tänkande och social interaktion.

För att stödja barnets utveckling skapar vi en förberedd miljö – noggrant utformad med material och aktiviteter som lockar till nyfikenhet, koncentration och självständigt utforskande. Här får barnen arbeta i sin egen takt och utifrån sina egna intressen, vilket ger en djupare och mer varaktig inlärning.

Den vuxnes roll i Montessori är att vara en lyhörd vägledare snarare än en traditionell lärare. Genom att observera barnet och presentera rätt material vid rätt tidpunkt, hjälper vi dem att utveckla självförtroende, ansvarstagande och en livslång kärlek till lärande.

Montessoripedagogiken bygger på en grundläggande respekt för barnets inneboende potential. Genom att bemöta varje barn som en unik individ, oavsett bakgrund eller kön, skapar vi en inkluderande och inspirerande lärandemiljö där varje barn ges möjlighet att växa, utvecklas och bli sitt bästa jag.

I en värld som ständigt förändras behöver barn mer än traditionell kunskap – de behöver självständighet, kreativitet och en stark inre kompass.
Rudalid Montessoriförskola förbereder vi inte barn för nästa steg, vi förbereder dem för allt som livet har att erbjuda.

Montessoripedagogiken är tidlös och mer relevant idag än någonsin tidigare. Genom att uppmuntra barnens självständiga tänkande, beslutsförmåga och respekt för sin omgivning, ger vi dem verktygen att navigera i en komplex och föränderlig värld. Maria Montessoris observationer om barns utveckling bekräftas gång på gång av modern vetenskap.

Allt vi gör på Rudalid Montessoriförskola är utformat för att stödja barnets fysiska, kognitiva, emotionella och sociala utveckling. Hela vårt arbetssätt är utformat för att stödja barnets utvecklingsresa och mål och syftar till att framgångsrikt utveckla hela barnet.

När vi ger barnen frihet inom tydliga ramar och uppmuntrar deras självständighet, vägleder vi dem till att bli:

  • Självständiga – trygga i sin förmåga att ta hand om sig själva
  • Nyfikna och engagerade – med en naturlig vilja att utforska och lära sig om världen
  • Kreativa problemlösare – med förmågan att tänka självständigt och lösa utmaningar
  • Flexibla och anpassningsbara – tack vare verkliga erfarenheter och praktiskt lärande
  • Starka inifrån – genom att de upplever acceptans, självuttryck och meningsfulla relationer
  • Socialt ansvarstagande – med en djup respekt och kärlek för andra, född ur en balans mellan frihet och struktur
  • Empatiska och respektfulla – med förmågan att navigera i olika sociala sammanhang med vänlighet och omtanke

Dessa egenskaper följer med dem genom hela livet – oavsett vilken väg de väljer att gå.